December 3, 2009

Banyak nye ujian perjalanan BF ku yang baru bermula

Panjang betul tajuk hehe..

I'm sooo..new with full time BF and yet have been tested so many times. Sejak dari Akif dilahirkan sampai la sekarang bila Akif dah 2 bulan.

1) Susu lambat keluar
Sampai nurse menakut-nakutkan nanti baby dehydrated, hipothermia so 'terpaksa' bagi consent utk mixed feeding.

2) Prolonged jaundice
Baby jaundice lebih 2 minggu dengan level yg sikit tinggi. Dah turun pastu naik balik. Membuat saya rasa susu saya tak cukup..Poor latching?..Mmm..baby latch ok je.

3) Slow weight gain
When Akif turned 1 months, berat dia naik 750g je. Again..tak cukup susukah? Tapi.. Akif kencing ok je. Hmmm..

4) Tak kerap poo poo
Biasanya baby BF poo poo sehari beberapa kali. Walaupun ada juga yang poo poo beberapa hari sekali. Normal for BF babies sebab most of the BM content diserap baby. Tapi ada juga baby yg kurang poo poo sebab kurang minum due to poor latching..or low milk supply. Adakah saya...tertanya lagi

5)Demam @ 2 months
Semalam tetiba je Akif terasa panas dari biasa. Mula ingat kot sebab dia tidur lama kat dlm carrier seat barunya yg penuh padding itu. Tapi lama2 BF dia terasa bahang plak. Rupa-rupanya demam. Sebab malam..so tak nak pape berlaku bawalah gi klinik amik ubat. Temperature nya 38.1.

Orang kata kalau fully BF baby susah nak sakit. Ada yang dah setahun pun tak pernah demam. Tapi baby saya? Terlintas...susu mami tak cukup antibodi ke?

Akhirnya..untuk setiap dilema diatas..saya simpulkan....Allah menguji saya. BF anak ni perlu determination & strong will. InsyaAllah mami akan sentiasa berikan yang terbaik untuk Akif.

Akif, please recover soon. Sian mami tengok. Tido je...Abang2 sume tunggu nak tengok Akif senyum & 'sembang' balik :D

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails